yN LoveLy BudDieS

yN crEATioNs
Selalu kita dengar banyak luahan dan komen di kalangan mereka yang menetap di rumah superlink, atau apartments, flats, pangsapuri dan yang seumpamanya..

Salah satu antaranya bunyi bising, kadang sehingga tengah malam..memang akan membuatkan kita stress lebih lebih lagi kalo bunyi tu datang dr orang dewasa dan kanak-kanak 7y keatas yg dah tahu erti disiplin di sekolah..

Namun ada segelintir masyarakat menganggap bising yg datang dari kanak-kanak under 5y adalah satu perkara yang salah..kenapa yer..?

Cuba kita renungkan, kanak-kanak under 5y ni adalah golongan yang belum mengerti apa itu bising, senyap, disiplin..apa yg mereka tahu ialah main kerana itu adalah terapi untuk mereka merangsang kreativiti mereka.

"Ala, mak pak boleh ajar", "mak pak tak tegurke" itu antara perkataan yg sering kita cakap kat mereka yg punyai anak yg aktif..HELLo dear, xde mak pak yang sengaja biarkan anak main sesuka hati tanpa ada guide ok..Setiap kali ank main, ofkos mereka akan sentiasa mengingatkan anak-anak supaya jangan bising sgt, nanti jiran dengar..

Cuba bayangkan kalo mereka berlari dalam keadaan tapak kaki tak bunyi kelantai,mana mungkin..takkan nak suruh dorang berjalan macam jepun pakai kimono?๐Ÿ˜…๐Ÿคฃ๐Ÿ˜‚.. sepatutnya kita memahami keadaan mereka..tak perlu nak komen bagai..cuba kalo kita letak diri kita kat tempat ibu bapa yg punyai ank ank anak yang aktif..baru kita tau ape perasaan mereka..

Yang kita patut marah dan tegur, adalah

1)bising yg datang dari org dewasa,
2)bising yang datang dari kanak-kanak 7y keatas yg dah biasa dengan disiplin skolah,
3)kanak kanak yang bermain atau bergaduh sambil pegang benda tajam, baling2 periuk kuali..

oklah sampai sini dulu YN bebel yer..

smile always๐Ÿ˜‰


0 Responses

yN GbOOk